Dag 8: bezoek aan Stubai Gletsjer - Reisverslag uit Neustift im Stubaital, Oostenrijk van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag 8: bezoek aan Stubai Gletsjer - Reisverslag uit Neustift im Stubaital, Oostenrijk van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag 8: bezoek aan Stubai Gletsjer

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

14 Augustus 2022 | Oostenrijk, Neustift im Stubaital

Goedenavond allemaal,

Vandaag wederom een mooie dag qua weer, het zonnetje kleurt de bergen vroeg in de ochtend fraai op. Vandaag gaan we een bezoek brengen aan de Stubai Gletsjer aan het einde van het Stubai dal, maar niet nadat we een goed ontbijt hebben genoten (weliswaar iets minder van kwaliteit en m.n. keuzes dan voorgaande hotels, maar desalniettemin gewoon goed).

We verplaatsen ons met de Volvo naar het Eisgrat Talstation op 1695 meter hoogte, een rit van iets meer dan 15 kilometers. Hiervandaan gaat het met gondelbaan omhoog via het Fernau Mittelstation (2300 meter), het Eisgrat Bergstation (2900 meter) en uiteindelijk naar Top of Tirol station op 3210 meter). Op het daar aangebrachte uitkijkplateau staande krijg je echt het gevoel dat je "on top of the world" staat, mede door het prachtige weer kun je rondom ver kijken en de imposante bergketens en ruggen op je in laten werken.

Nadat Rene en Cor en passant nog even de top van de Schaufelspitze (3333 meter) bezocht hebben zetten we koers naar de Hildersheimer Hutte, volgens het bordje een wandeling van circa 45 minuten!

Om deze hut te bereiken moeten we echter eerst een behoorlijk stuk over de restanten van de Stubai gletsjer lopen. Dat klinkt spannender dan het in werkelijkheid was, de gletsjer is goed begaanbaar en kent geen grote spleten. Het probleem begint na het oversteken van de gletsjer, de afdaling naar de hut toe is steil en via een lastig pad. We houden het voor gezien en keren terug over de gletsjer naar het gondelpaviljoen om vervolgens af te dalen naar het Bergstation. Aldaar heerlijk aan een tafeltje genoten van de zon en Kaiserschmarn.

De rest van de dag is ondertussen bij de vaste lezers bekend (terug naar de hut, opfrissen/douchen/dineren en de rest van de avond al lezend of verslagen makend doorbrengen). Een bemerking nog m.b.t. het diner: we hebben een toetje geserveerd gekregen waarvan we tot op heden nog steeds niet weten wat we gegeten hebben (compleet smaak- en geurloos)!

• 14 Augustus 2022 - 21:10

Arina:

Toch weer verrassende (mooie) vergezichten en voorgeschoteld eten. Never a dull moment!