Dag 2: reisdag van Denemarken naar Noorwegen - Reisverslag uit Greåker, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag 2: reisdag van Denemarken naar Noorwegen - Reisverslag uit Greåker, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag 2: reisdag van Denemarken naar Noorwegen

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

25 Juni 2023 | Noorwegen, Greåker

De eerste nacht in onze campers hebben we overleefd, sommigen hebben heel goed geslapen en sommigen hadden moeite om in slaap te vallen of slapende te blijven. Meest gehoorde klachten: gesnurk, lawaaierige kinderen (al om 06.00 uur in de ochtend!) en te hoge temperaturen (ja, ja, in het hoge Noorden)!

De start van de dag was ongeveer als de eerste zinnen van een welbekende hit van de popgroep Queen (ietwat verbasterd weliswaar door ondergetekende): "It's a beautiful day, the sun is shining, we feel good. Nobody is gonna stop us now!"

Ontbijtje rustig genoten, afgerekend voor de overnachting en op stap richting Noorwegen met intentie om Oslo te halen (zoals gisteren al gezegd toch wel weer een afstand van ongeveer 650 kilometers). Eerste hindernis onderweg is de boot van Denemarken naar Zweden, oftewel van Helsingbor naar Helsinggor. Kun je vergelijken met de oversteek van Den Helder naar Texel, dus in een mum van tijd waren we over.

Daarna over een mooie snelweg (heeeeel lang geleden een brede tweebaansweg) richting Gothenburg. Het landschap is in het begin vergelijkbaar met Denemarken (licht glooiend, veel akkerbouw en helaas voor ons bijna geen koolzaadteelt meer), maar hoe verder je naar het noorden komt krijgt het landschap een ruiger karakter met meer bos en soms mooie fjorden!

Na een paar stops onderweg voor de broodnodige ontspanning en inname van voedsel arriveren we einde middag op de Utne camping in het gehucht Greaker, pal aan de E6 en vlak boven Sarpsborg. Oslo is hiervandaan nog zo'n 80 kilometer, dus de intentie hebben we niet waargemaakt. Maakt niet uit, morgen willen we op ons gemak naar Lillehammer rijden (ongeveer 260 kilometer) om in de middag Mairhaugen (zeg maar het Zuiderzeemuseum van Noorwegen) te gaan bezoeken mits uiteraard alles weer mee zit.

Het begin van het verslag heeft de meteorologische toestand hier al verraden, voor de tweede dag op rij fantastisch mooi weer met veel zon en een aangename temperatuur van rond de 25 graden.

• 25 Juni 2023 - 20:44

Arina:

Dat gesnurk en zo blijkt dan toch weer een bekende uitdaging te zijn, zo dicht op elkaar tijdens de vakantie :-P Wel een end opgeschoten, dan wordt morgen ‘een makkie’ vast. Lekker dat mooie weer, dat houdt de stemming erin! (hier ook)

• 26 Juni 2023 - 15:02

Bert :

Een hele prettige vakantie toegewenst!![e-1f31e][e-1f31e]. Als jullie over Frederikshavn naar huis rijden, kunnen jullie bij ons overnachten in Voerså….Groeten Bert