Dag van het contrast - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag van het contrast - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag van het contrast

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

29 Juni 2023 | Noorwegen, Geiranger

Hoe later op de avond, hoe schoner het volk! Excuus voor de vertraagde oplevering van dit dag verslag, maar we hebben vanavond na overleg de boottocht terug naar huis geboekt (van Kristiansand in Noorwegen naar Hirthals in Denemarken) en zaten daarna in een verhit potje kaarten!

Maar laten we aan het begin beginnen. Na twee dagen in Lom gebivakkeerd te hebben vanochtend rond een uur of tien de reis van circa 100 kilometer richting Geiranger aangevangen. Onderweg daar naar toe een stop gemaakt bij de indrukwekkende Pollfossen (waterval of eigenlijk meer waterversnelling) alsmede bij diverse meren op de route naar Geiranger.

Het bijzondere (naast uiteraard weer de zeer fraaie natuur op de route) was dat het grote meer, bij de afslag naar de Dalsnibba skywalk/hoogvlakte en vlak voordat je de steile afdaling (21 haarspeldbochten, 9-10 % dalingspercentage) naar Geiranger inzet, bijna in zijn geheel met ijs/sneeuw bedekt is! En hier komt de titel van dit verslag om de hoek kijken!

Tot op heden hebben we enkel zon en warme dagen gehad, gisternacht is het eerste beetje regen gevallen en vandaag ervaren we een aaneengesloten grijze lucht, zeer laag hangende bewolking en vooral een temperatuurdaling van voorheen rond de 25 graden naar vandaag in Geiranger rond de 14 graden! Door deze laag hangende bewolking had het geen zin om de Dalsnibba op te rijden, we zouden boven uiteindelijk niets kunnen zien. Om die reden besloten om de spectaculaire rondvaart in de Geiranger fjord te boeken die op zich best mooi was, maar voor zijn geld te weinig biedt!

Zonde dus van m.n. de lage bewolking waardoor veel van het natuurschoon in deze omgeving aan het oog onttrokken werd, de voorspellingen voor morgen zijn niet veel beter en op dit moment regent het ook al een tijdje. We gaan het zien en laten ons niet ontmoedigen!

• 29 Juni 2023 - 23:16

Arina:

Wat zonde dat jullie nou net daar dat weer hebben… Hoop van harte dat het toch meevalt morgen en jullie de Dalsnibba op kunnen!