Dag 4: het wordt steeds mooier - Reisverslag uit Lom, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag 4: het wordt steeds mooier - Reisverslag uit Lom, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag 4: het wordt steeds mooier

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

27 Juni 2023 | Noorwegen, Lom

Na voor sommigen wederom een heerlijke nachtrust en voor anderen weer een onrustige nacht (redenen al in voorgaand verslag genoemd, echter dit keer zonder luidruchtige kinderen want die waren er niet) weer door het zonnetje gewekt. De zon komt hier zeer vroeg op (rond 04.00 uur) en gaat ook weer heel laat onder (rond 23.00 uur), m.a.w. je hebt wat aan je dag!

Ontbijtje er in, camper in- en opgeruimd en op pad voor de volgende etappe. We rijden eerst de berg weer af naar Lillehammer om vervolgens via het mooie Gudbrandsdal naar het begin van de Peer Gynt veien (veien is Noors voor weg) te rijden.

Onderweg telefonisch contact gezocht met de verhuurder van de camper, we hebben namelijk al twee dagen een in intensiteit toenemende verschrikkelijke putlucht in de camper hangen. Na het advies van de verhuurder opgevolgd te hebben rijden we met weer frisse lucht in de camper de Peer Gynt veien op.

Deze onverharde, maar goed te rijden weg voert je ongeveer 40 kilometer over de hoogvlakte van Lillehammer naar Vinstra en is een absolute "must" voor al diegenen die Noorwegen ooit nog een keer een bezoek willen brengen. De foto's laten niet zien wat je werkelijk beleefd, het is een adembenemend mooi en ruig landschap met vergezichten tot aan het Jotunheimen gebergte (bedekt met sneeuw) aan toe. Met gepaste snelheid en respect/waardering voltooien wij de route om daarna vanuit Vinstra via Otta naar Lom te rijden, de eindplaats van deze dag.

Lom heeft een speciaal plekje in ons hart, niet alleen omwille van de fraaie stafkerk die je hier prominent ziet staan maar vooral omdat we exact in deze plaats 34 jaar geleden (nou ja, op 1 dag na dan) te horen kregen dat we peetvader en peetmoeder waren geworden a.g.v. de geboorte van Iris! "History in the making" noemen de Engelsen dat!

Deze kwinkslag terzijde hebben we de rest van de middag doorgebracht met een slentering door Lom zelf, bezoek aan de plaatselijke supermarkt, wasje doen, koken, douchen en uiteraard de onontbeerlijke kop koffie/thee.

Morgen blijven we hier een dagje staan, we zijn na 4 dagen het rijden een beetje zat. Het plan is om morgen de bergen bij Lom te gaan beklimmen en een mooie wandeling te gaan maken, de lengte/zwaarte hiervan zal morgen bepaald worden door de fysieke gesteldheid van een ieder alsmede het weer (welke zoals u al vermoedde ook deze dag weer buitengewoon fraai was met zon en een temperatuurtje van rond de 24 graden)!

• 27 Juni 2023 - 23:19

Arina:

Ma dacht dat jullie morgen misschien de mooie wandeling bij het Jensdal zouden doen maar jullie kiezen hogere sferen :-) Ongetwijfeld heel mooi!

Wandelse lekker morgen!