Dag 17: het kan niet elke dag feest zijn! - Reisverslag uit Evje, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag 17: het kan niet elke dag feest zijn! - Reisverslag uit Evje, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag 17: het kan niet elke dag feest zijn!

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

10 Juli 2023 | Noorwegen, Evje

De weerapps en de lokale mensen hebben gelijk gekregen! Het heeft gedurende de nacht geregend, maar het is bij het ontwaken gelukkig voor ons droog. Toch wel lekker bij het klaarmaken voor de volgende etappe zoals gisteravond met elkaar besloten. Het was dus achteraf gezien een zeer wijs besluit van ons om gisteren toch maar even die Preikestolen mee te pakken!

Komende dinsdag (morgen dus) moeten we uiterlijk 12.15 uur ingecheckt zijn voor de overtocht van Kristiansand in Noorwegen naar Hirthals in Denemarken, vanaf de Preikestolen camping een rit van rond de 250 kilometer. Eigenlijk (zeker voor Noorse omstandigheden qua haalbare snelheden) te ver om in een ochtend te overbruggen, dus besluiten we om de regendag van vandaag te gebruiken voor een verplaatsing van rond de 220 kilometer naar Evje. De afstand morgen naar Kristiansand is daarmee verkort naar iets meer dan 60 kilometer, dus dat moet goedkomen.

Na het ontbijt en het rijklaar maken vertrekken we iets na 10.00 uur vanaf de Preikestolen camping voor het eerste stukje naar de ferry richting Lauvrik die ons over de Lysefjord moet zetten. Bij aankomst bij de ferry blijkt het een zeer klein pontje te zijn waar niet zoveel auto's/caravans/campers/vrachtwagens op kunnen, tevens vaart er slechts 1 ferry i.p.v. de gebruikelijke twee. Het resultaat is dat we hierdoor meer dan 1 uur aan wachttijd verliezen, gelukkig maar dat we daar vandaag achter komen en niet morgen. De boot vanuit Kristiansand hadden we nooit op tijd gehaald!

Zo zie je maar weer, een beroemde voetballer uit het verleden (en zelf verklaarde denker) bedacht hier de spreuk "elk nadeel heb zijn voordeel" voor (of was het nu net andersom?)!

Uiteindelijk bereiken we toch de overkant en rijden we het grootste deel van de (overigens weer mooie) route in de regen naar het plaatsje Evre waar we onze intrek nemen op de prachtige, maar tevens zeer dure Odden camping. Bij aankomst en tot op heden is het nog droog, maar de apps geven aan dat het hier straks weer met bakken uit de hemel gaat komen.

Apart van de twee mindere dagen bij Geiranger qua weer hebben we tot vandaag enkel prachtig weer gehad met veel zon en heerlijke temperaturen. Vandaag dus eigenlijk de eerste mindere dag (zie foto's), voorwaar geen slechte score voor een verblijf van meer dan twee weken in dit fantastisch mooie land!

• 10 Juli 2023 - 21:28

Arina:

Het moest gewoon zo zijn dat jullie de reis zo aan hadden gepakt, anders had het morgen een billen-samenknijp-gebeuren geworden… Mazzel!

• 11 Juli 2023 - 11:10

Andries En Yvonne:

Hallo!

Mooi verslag gister....

Goede reis verder vandaag!

Groetjes uit Apeldoorn

• 11 Juli 2023 - 11:10