Dag 11: Flambanen - Reisverslag uit Gudvangen, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag 11: Flambanen - Reisverslag uit Gudvangen, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag 11: Flambanen

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

04 Juli 2023 | Noorwegen, Gudvangen

En, iedereen niet kunnen slapen van de spanning m.b.t. de cliffhanger? Zo ja, missie geslaagd! Zo niet, het was het proberen waard.

Vandaag is de dag dat we ons al vroeg in de ochtend (rond 08.30 uur) verplaatsen van Gudvangen naar Flam, een rit van ongeveer 20 kilometer waarvan totaal 16,5 kilometer door twee tunnels. De reden dat we zo vroeg op pad gaan is gelegen in het feit dat wij kaartjes hebben voor de Flam trein naar Myrdal die om 09.30 uur vertrekt. Voor de rest van deze dag zijn namelijk geen kaartjes meer te krijgen omdat gisteren de gigantische cruiseboot Brittania heeft aangelegd in Flam waarbij zo'n beetje de hele boot natuurlijk ook met het treintje naar boven wil!

Maar er is nog een belangrijker reden waarom wij zo vroeg omhoog willen, namelijk (en nu komt de cliffhanger) dat wij gisteren besloten hebben om de weg terug naar Flam wandelend door het dal te gaan afleggen, een wandeling van totaal 21,6 kilometer! Dit mede op advies van een paar Nederlanders die we gisteren in Gudvangen gesproken hebben en die aangaven dat het een prachtige en goed te volbrengen wandeling is.

We zijn op tijd voor de trein en vertrekken stipt op tijd voor een rit omhoog (eindstation Myrdal ligt op 860 meter boven zeeniveau) van bijna 60 minuten. Door vele tunnels baant de trein zich een weg omhoog door het dal, waarbij je regelmatig prachtige uitzichten in het dal krijgt. We maken ook een stop van circa 5 minuten bij de Kjosfossen waterval alwaar we tevens aangenaam verrast werden door een optreden van Kate Bush in een rood gewaad! Al met al een mooie rit, maar om helemaal eerlijk te zijn haalde het niet het verwachtingspatroon zoals opgedaan in een eerdere rit meer dan 30 jaar geleden!

Eenmaal aangekomen in Myrdal nemen we nog een koffiepauze in het stationsgebouw en wagen ons dan aan de lange wandeling terug naar Flam via de Rallarvegen (voet- en fietspad die voorheen gebruikt werd voor het vervoer van materiaal benodigd bij de aanleg van de spoorbaan). Het eerste deel van deze weg is steil en kronkelend met prachtige vergezichten in het dal, daarna kom je echter al snel op een asfaltweg die de charme van de wandeling er toch wel een beetje afhaalt. Maar niet getreurd, de wandeling zelf is prachtig. Halverwege nog een aangename stop gemaakt bij de geitenboerderij alwaar een toiletbezoek je terugbracht in een ver verleden (namelijk gewoon een poepdoos met een deksel op het gat!).

Om een lang verhaal kort te houden, vele uurtjes later komen we het lopen beu zijnde weer aan in Flam waar we nog even de lokale supermarkt bezocht hebben en ons daarna weer door 16,5 kilometer tunnel terug rijden naar de camping in Gudvangen.

Het was derhalve een mooie dag met dito weer (droog, regelmatige een zonnetje en temperatuurtje van 16 graden in Myrdal tot bijna 20 in Flam). Morgen gaan we richting Bergen!

P.s.: we hebben heeel veel foto's gemaakt, de keuze gemaakt is dus discutabel maar om moverende redenen beperkt in aantal!

• 04 Juli 2023 - 21:47

Arina:

Tjoe muskie, dat was me wel even een ontknoping! De wandel uitdaging goed volbracht en hopelijk geen blaren opgelopen?

Jullie zullen vast bést slapen vannacht, moet hier ook lukken na al die spanning [e-263a]️