Dag 14: van Bergen naar Odda - Reisverslag uit Odda, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag 14: van Bergen naar Odda - Reisverslag uit Odda, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag 14: van Bergen naar Odda

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

07 Juli 2023 | Noorwegen, Odda

Na twee dagen met zonnig weer op de prachtig gelegen camping Skogtun in Fjell bij Bergen vertoefd te hebben gaan we rond 10.00 uur in de ochtend (na eerst weer de plaatselijke Kiwi super geplunderd te hebben) de rit van circa 150 kilometers naar Odda beginnen. Langzaam maar zeker zakken we nu weer naar het zuiden richting de boot in Kristianshaven die ons komende dinsdag om 13.15 uur gaat overzetten naar Hirthals in Denemarken. Het is überhaupt voor ons zeer onwerkelijk om te beseffen dat we al weer 14 dagen hier in het prachtige Noorwegen zijn, de tijd vliegt werkelijk voorbij!

Na eerst weer door Bergen zelf heengereden te zijn volgen we nog even kort de E16 richting Oslo om daarna de "snelweg" te verlaten en op weg nummer 7 via Tysse, Norheimsund en Oystese langs de Hardangerfjord naar de boot in Kvanndal te rijden die ons overzet naar Utne aan de andere kant van de fjord. We willen natuurlijk niemand beïnvloedden en ieder moet zijn eigen keuzes maken, maar toch willen wij graag (zoals al in een eerder verslag gedaan) weg nummer 7 van harte aanbevelen aan diegenen die ooit nog eens een keer van plan zijn om Noorwegen met een bezoek te vereren!

Ons eigenlijke doel was Odda aan het einde van de fjord, dit omdat deze plaats een perfecte uitvalplaats is voor de beroemde Trolltunga hike (een dag lange en intensieve wandeling/klim naar een uitstekend stuk rots hoog boven een dal die door de Noren de Trollentong word genoemd) alsmede de wandeling naar de Bruarbreen. Echter, de recensies voor de drie in of vlakbij Odda gelokaliseerde campings zijn bar slecht. We kiezen dus voor camping Eikhamrane (heeft wel goede recensies) die zich op circa 14 kilometer voor Odda bevind alwaar we rond 15.30 uur arriveren.

Na ons geïnstalleerd te hebben hebben we de rest van de dag een beetje lummelend in het genot van een zonnetje doorgebracht. Dat is te zeggen, dezelfde waaghals die zich op de Skogtun camping in het koude fjordwater heeft gewaagd heeft deze onverantwoordelijke daad vandaag in de Hardangerfjord herhaald bij een watertemperatuur van 18 graden! De beide dames in het gezelschap hebben ook hun voetjes/kuitjes in het fjordwater gestoken, maar veel verder dan dat kwamen ze niet.

Morgen willen we de als zeer mooi en 2-3 uur durende wandeling naar de Bruarbreen (gletsjer) gaan ondernemen, benieuwd of de prachtige beschrijvingen uit zullen komen. De ook op ons lijstje staande zware wandeling naar de Trolltunga laten we aan ons voorbij gaan, we hebben hier geen tijd meer voor gezien het resterende programma en de knietjes laten deze zware wandeling niet meer toe!

Zoals gezegd, ook vandaag weer een prachtige dag qua weer gehad, enkel laat op de middag c.q. begin van de avond een paar spettertjes gehad!

• 08 Juli 2023 - 17:43

Andries En Yvonne:

Weer een prachtige dag gehad; dat blijkt wel duidelijk uit het verslag. Het is altijd jammer als je over de helft van de vakantie bent. De terugreis komt sneller dan je wilt.

Maar eerst is er nog genoeg te genieten!

Ik begrijp dat de auteur zelf, nog niet eens een teen in het water heeft gehad. Valt me een beetje tegen. [e-1f61c] Maar zoals gezegd, er komen nog kansen. We wachten met spanning af...