Dag 8: wat een topdag! - Reisverslag uit Briksdalsbre, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag 8: wat een topdag! - Reisverslag uit Briksdalsbre, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag 8: wat een topdag!

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

01 Juli 2023 | Noorwegen, Briksdalsbre

Hallo trouwe lezers,

Het verslag van vandaag heeft de titel "wat een topdag" gekregen. Deze keer niet cynisch bedoeld, want we hebben inderdaad vandaag een topdag mogen beleven!

Het begint al met het feit dat we niet meer de hele dag als een stel schurftige honden door Noorwegen banjeren, continue krabbend tegen de ondragelijke jeuk die we door de vele muggen/kneuten beten tijdens de (overigens schitterende) wandeling in Lom van een paar dagen geleden opgelopen hebben. Het krabben was zelfs zo erg dat de meeste mensen met een wijde boog om ons heen liepen, waarschijnlijk bang dat ze iets van ons zouden oplopen!

Als dit al niet feest genoeg is worden we vanochtend wakker in Geiranger onder een heerlijk zonnetje en bijna strakblauwe lucht! Daardoor krijgen we dan ook het Geiranger dal en de fjord op zijn mooist te zien wat toch wel indruk maakt en een heel verschil is t.o.v. de voorgaande dagen! Eeuwig zonde dat we dit weer gisteren niet op de Trollstigen hadden!

We vertrekken al vroeg uit Geiranger en klimmen het dal weer uit naar het begin van de tolweg naar de Dalsnibba. Twee dagen geleden stonden we daar in de mist/wolken kou te lijden, nu staan we in t-shirt het prachtige landschap en dito meer te bewonderen. Leg de foto's naast elkaar neer en je geloofd het verschil niet, ook weer een bijdrage aan onze topdag!

Daarna door via een mooie route via Stryn en Loen naar de Melkevoll Brun camping in Briksdalbre. De prachtige camping ligt aan het eind van het dal en pal onder de Melkevoll gletsjer, hier begint ook de wandeling naar de Briksdalbreen (gletsjer).

De wandeling duurt circa 45 minuten en kent een paar steile stukken, maar voor deze inspanning wordt je ruimschoots beloond met fraaie uitzichten gedurende de wandeling op de gletsjer zelf alsmede een spectaculaire waterval halverwege! Helemaal boven aangekomen is een gletsjermeer waar we enige tijd vertoefd hebben voordat we weer naar beneden gekuierd zijn. Onze dag kan hierna werkelijk niet meer stuk!

Het avondeten zit er ondertussen ook weer in, de wasmachine staat ons wasje te draaien (gelukkig is er ook een droger) en straks kruipen we weer lekker onder ons dekbed voor hopelijk weer een goede nachtrust!

Vandaag qua weer dus een topdag met zon en een temperatuurtje van iets meer dan 20 graden, morgen zijn de voorspellingen helaas weer iets minder gunstig. Als deze waarheid worden (langdurig regen) is het plan om te verplaatsen naar Flam, een rit van bijna 200 kilometers!