Dag 13: bezoek aan Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag 13: bezoek aan Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag 13: bezoek aan Bergen

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

06 Juli 2023 | Noorwegen, Bergen

Gisteravond laat genoten van een prachtige zonsondergang (nu ja, hij verdwijnt weliswaar achter de horizon maar echt donker wordt het hier niet) die de weinig aanwezige wolken in een prachtig schouwspel van oranje en roze tinten omtoverde!

Zeer tevreden naar bed dus mede gezien de goede weersvoorspellingen van gisteren. Echter, niets is zo veranderlijk als het weer (zeker in Bergen). Gedurende de nacht heeft het geregend en als we 's ochtends uit de campers kruipen is de lucht grijs en valt er af en toe nog steeds een spetter.

Dat weerhoudt ons er natuurlijk niet van om tegen 10.30 uur de bus naar Bergen centraal te nemen. Gelukkig maar, want al snel daarna zien we het zonnetje weer verschijnen. Aangekomen in Bergen wandelen we via het centrale park naar de Floin banen die ons in korte tijd naar zo'n 300 meter boven Bergen brengt voor een schitterend uitzicht op de stad onder ons!

Na hier een tijdje vertoeft te hebben zakken we weer naar beneden en slenteren door de oude wijk Bryggen met zijn oude houten pak- en hanzehuizen. Nadeel hiervan: het barst er van de toeristische winkeltjes en derhalve ook toeristen! Daarna over de vismarkt naar de andere kant van de haven gelopen om ook daar eens te kijken wat er allemaal te zien is.

Om een lang verhaal toch maar weer kort te houden: we hebben geloof ik alle winkels in Bergen bezocht om ons daarna maar aan een prijzig biertje te wagen (4 bier voor 500 Kronen, omgerekend iets meer dan 40 euro!) in de Ierse pub bij de haven. Daarna onszelf ook nog getrakteerd op een heerlijke fish [e-38] chips maaltijd op de vismarkt, m.a.w. dit was "by far" de duurste dag tot op heden van ons verblijf in Noorwegen!

Na onze bek afgeveegd te hebben de weg terug naar Bergen busstation gevonden en via de bus (met een lange tussenstop in Straume terminal van anderhalf uur) terug naar de camping. Moe, maar voldaan straks lekker pitten!

Al met al twee mooie dagen met dito weer in Bergen mogen doorbrengen, morgen gaan we verplaatsen naar Odda.

• 06 Juli 2023 - 22:40

Arina:

Mindere dag voor de portemonnee maar een prima dag qua vermaak, dan is het leed vast gauw weer geleden.

Overigens dapper dat alle winkeltjes zijn aangedaan, ik dacht daar rennen jullie in gestrekte draf voorbij [e-1f609]