Dag 5: wandeling in de bergen rondom Lom - Reisverslag uit Lom, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag 5: wandeling in de bergen rondom Lom - Reisverslag uit Lom, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag 5: wandeling in de bergen rondom Lom

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

28 Juni 2023 | Noorwegen, Lom

Goedenavond trouwe lezers,

Ik sla vandaag de meldingen over het weer (het is de goden verzoeken, maar weer zon met temperaturen rond de 25 graden) alsmede ontbijt maar even over, jullie kennen ondertussen de dril van het campingbestaan in een weliswaar luxe camper wel.

Kennen jullie echter het verhaal van die vier domme Nederlanders die in Noorwegen een stukje willen gaan wandelen? Zo ja, dan kunt u de rest van dit verslag overslaan! Zo niet, lees dan vooral verder!

Die vier domme Hollanders hadden gisteren, na informatie ingewonnen te hebben bij de plaatselijke Touristinformasjon inclusief kaart met wandelingen, besloten dat ze vandaag wel eens een leuke en niet als te lange wandeling in de bergen rondom Lom wilden gaan maken.

Vanochtend viel het besluit dat we naar een meertje genoemd Ausa wilden wandelen wat volgens de kaart niet als te ver weg was en ook wel makkelijk te doen was (fout nummer 1, compleet verkeerde inschatting bleek achteraf). Ingesmeerd tegen de zon gaan we goedgemutst op stap, maar het humeur slaat snel om zodra we vanuit Lom gaan stijgen en de bossen betreden!

We hadden ons beter kunnen insmeren met liters Deet (fout nummer 2), want zodra we het bos betreden worden we direct en zonder uitzondering belaagd door werkelijk hordes vliegen/muggen/kneuten die van geen wijken weten en over je hele lichaam zitten! Het was zelfs zo erg dat de voormalige IJweg 1490 (wat in ons geheugen toch geprent staat als een vliegenparadijs) bij deze aantallen compleet verbleekt en eigenlijk niets voorstelde! Ook na het uiteindelijk uitstijgen boven de boomgrens blijven de vliegen je vergezellen, de muggen gaven het op (maar je weet wel dat je ook nog een keer door het bos naar beneden moet!). U begrijpt, al met al een komische vertoning van vier domme Hollanders die enkel om zich heen meppend en slaand en met de nodige krachttermen manhaftig zich een weg naar boven toe ploeteren.

En hier kom fout nummer 3, de afstand en hoogte leken op de kaart best wel mee te vallen maar de realiteit was een totale lengte van 13,6 kilometer met een hoogteverschil van ruim 800 meters! Lijkt allemaal niet indrukwekkend, maar uit ervaring kunnen we jullie vertellen dat een helse tocht was (beetje overdreven gesteld, maar je moet er toch iets heroïsch van maken).

Compleet lek gestoken en afgeknoedeld komen we na vele uren weer terug in centrum Lom. Boodschapjes gedaan, terug naar de camping voor een heerlijke douche en daarna effe helemaal niets meer!

Morgen verlaten we Lom en gaan richting Geiranger, een tocht van circa 100 kilometer met een tijdsduur van 2 uur. Komen dus waarschijnlijk al rond het middaguur daar aan, gaan we daarna bedenken of en zo ja wat we nog willen gaan doen!

• 28 Juni 2023 - 23:07

Arina:

Kan er niks aan doen maar wát heb ík gelachen om dit verhaal…! Zou haast willen dat ik 1 zo’n vlieg was (maar niet aan de wand dus)

Sterkte met krabben!!

• 29 Juni 2023 - 12:30

Andries En Yvonne:

Na het lezen van het verslag, ligt er enig leedvermaak op de loer. Maar ik weet me te beheersen. Hierbij wel de complimenten voor het volbrengen van de barre tocht!