Dag 15: Kan het nog mooier? Jazeker! - Reisverslag uit Odda, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag 15: Kan het nog mooier? Jazeker! - Reisverslag uit Odda, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag 15: Kan het nog mooier? Jazeker!

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

08 Juli 2023 | Noorwegen, Odda

We rijden nu al weer 14 dagen door het prachtige Noorwegen. Elke dag is een feestje qua natuurschoon (en, mazzel als we hebben, bijna elke dag ook nog eens met mooi weer), elke rit vallen we weer in verbazing en het gaat nooit vervelen!

Dan denk je: we hebben nu alle mooie dingen wel gezien en het kan gewoon niet mooier worden. Niets is echter minder waar, de wandeling van vandaag overtreft alles weer en superlatieven komen we tekort. Bij dit verslag uiteraard weer wat sfeerimpressies, maar we betwijfelen of deze overbrengen wat wij vandaag gezien en ervaren hebben!

Maar laten we aan het begin beginnen. Rond 10.00 uur vertrekken we met 1 camper vanaf de camping naar het plaatsje Buer net buiten Odda alwaar de wandeling/hike naar de Bruarbreen (gletsjer) begint. De wandeling wordt op internet aanbevolen als een van de mooiste van Noorwegen, maar wel een pittige tocht van circa 2-3 uur enkele reis met een totale afstand van slechts 5 kilometer. De onverharde weg naar het beginpunt is overigens al uitdagend te noemen.

Na een korte pauze met koffie aan het begin om ons moed in te drinken starten we de wandeling omhoog via een nauw en veelal met keien/stenen bezaait pad welke zich door het bos slingert. Na ongeveer 15 minuten onderweg te zijn komt de auteur van dit schrijven er achter dat zijn telefoon met alle pasjes nog in het koffie restaurant ligt wat tot een klein oponthoud voor de rest zorgt.

Na het weer ophalen van de telefoon gaat de klim verder, het wordt allengs steeds spannender met balkjes en bruggen over waterstromen. Snel daarna komen de touwen aan rotsen bevestigt in beeld waarlangs je jezelf omhoog moet trekken om je weg te vervolgen. Dit niet eenmaal, maar verschillende keren. Steeds hoger en hoger gaat het, met continue uitzicht op het einddoel van de wandeling (de gletsjer) en (als je af en toe ook eens omdraait) werkelijk fenomenaal uitzicht op het dal waar we vandaan komen!

Na veel geklim en geklauter bereiken we uiteindelijk na circa 3 uur de gletsjer (althans, de laatste hangbrug er naar toe mag alleen met gids overgestoken worden). Na een tijdje al het natuurschoon bewonderd te hebben beginnen we aan de afdaling, die zoals altijd uitdagender is dan de klim zelf! Maar we bereiken zonder noemenswaardige problemen weer het parkeerterrein waar de camper staat.

In Oostenrijk noemen ze zo'n wandeling als vandaag een "Klettersteig", een inderdaad forse inspanning die uiteindelijk meer dan de moeite waard was. Dit alles onder prachtig weer (zonnetje, rond de 24 graden) en dan mag deze dag rustig een top dag genoemd worden!

Morgen staat ons ook een uitdaging te wachten, namelijk een rit van circa 240 kilometer naar de Preikestolen camping bij de Lysefjord. Het uitvalpunt voor de beklimming van de Preikestolen (Preekstoel), de nummer 1 attractie van Noorwegen. Hopelijk hebben ze bij aankomst nog plek voor 2 campers, op hun eigen website geven ze namelijk aan dat de camping meestal vanaf 11 uur 's ochtends al vol zit!

• 08 Juli 2023 - 20:14

Arina:

Zó hee wat een klipgeiten zijn jullie dan… petje af voor deze inspanning maar aan de foto te zien zeker de moeite waard [e-1f44c]

Sterkte met het zoeken van een plaatsje morgen!

• 08 Juli 2023 - 20:22

Karin:

Vandaag hadden we een echte cliffhanger!!

• 08 Juli 2023 - 20:41

Rene Bakker:

Geweldig genoten en na afloop geweldige noten

• 08 Juli 2023 - 20:41

Rene Bakker:

• 09 Juli 2023 - 11:37

Marianne Bakker:

Wat een avonturiers zijn jullie toch! Ik doe het jullie niet na.

Prachtige omgeving.

Heel leuk om jullie te volgen en Cor, je had schrijver moeten worden!

Lieve groet, Wim en Marianne