Dag 10: Lanterfant dag in Gudvangen - Reisverslag uit Gudvangen, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu Dag 10: Lanterfant dag in Gudvangen - Reisverslag uit Gudvangen, Noorwegen van Cor Noorloos - WaarBenJij.nu

Dag 10: Lanterfant dag in Gudvangen

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor

03 Juli 2023 | Noorwegen, Gudvangen

Heerlijk geslapen onder wat Rob de Nijs bezingt als "Ritme van de regen", gedurende de nacht de nodige spetters gehad. Bij het krieken van de dag c.q. het ochtendgloren (twee ouderwetse woorden die je niet veel meer hoort en binnen Noorwegen ook eigenlijk niet van toepassing zijn omdat het hier domweg niet donker wordt) is het gelukkig weer droog.

Het plan voor vandaag was om in het wereldberoemde treintje van Flam naar Myrdal te gaan zitten om enerzijds van dit technisch hoogstandje en anderzijds van het zeer fraaie landschap/dal waar de trein zich een weg door kronkelt te gaan genieten. De weersvoorspellingen voor vandaag zijn echter helemaal niet goed, ook de lokale mensen bij de receptie van de camping raden ons af om vandaag te gaan. Morgen wordt beter weer (inclusief zon) voorspelt en derhalve een betere dag om dit huzarenstukje te gaan beleven.

Betekent wel dat we deze dag in het bruisende Gudvangen moeten zien door te brengen, dus op naar het "centrum" van dit dorpje dat aan het einde van de Naerofjord (smalste fjord van Noorwegen) ligt alwaar we een bezoek gebracht hebben aan het haventje, de onvermijdelijke toeristenwinkel en de supermarkt/annex tankstation.

In de middag hebben we ons gewaagd aan het spektakelstuk van Gudvangen, namelijk een wandeling bergop van (ja, ja, ga er maar eens goed voor zitten) ongeveer 1 kilometer lang naar een uitzichtpunt op 190 meter boven zeeniveau. U begrijpt dat we enkel door een goede voorbereiding er in zijn geslaagd deze barre tocht te volbrengen (en we hebben ons zelfs ietsje verder bergop gewaagd), de beloning was een uitzicht op dezelfde watervallen die rechtstreeks achter onze geparkeerde campers ook prominent te zien zijn!

Edoch, de middag is weer gevuld. Nog even snel online kaartjes besteld voor het Flam treintje, spelletje gedaan, douchen en avondeten erin. We zijn klaar voor morgen, want naast met het Flam treintje naar Myrdal rijden zijn we nog iets spectaculairs van plan! Met deze cliffhanger voor morgen bouwen we de spanning op en sluiten we dit verslag, leest vooral morgen verder!

• 03 Juli 2023 - 20:20

Arina:

Wat een suspense! Na dit gezellige relaas vol hoogtepunten kijken we vol spanning uit naar de cliffhanger morgen… [e-1f644]

• 03 Juli 2023 - 21:41

Karin:

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de cliffhanger[e-1f602]

• 04 Juli 2023 - 11:32

Andries:

Zorgen jullie dat je goed gezekerd bent als je aan die klif gaat hangen?